De små vitaminkällorna

Nämligen



Mamma köpte en påse i Hötorgshallen då vi var i Stockholm. De är verkligen inte goda men nyttiga och dessutom behöver man bara äta 3-6 st per dag!

Jag läste lite på gojibaretc.se där jag fick veta mer om dessa mystiska bär. Visste ni t.ex. att:
I Asien säger man att om man äter gojibär så bl.a.

- blir man starkare och får mer energi
- blir man mer motståndskraftig mot bl.a. bakterier och virus
- får man bättre syn
- sover man bättre
- stressar man mindre
- får man starkare hjärta
- sänker man sitt kolesterolvärde

Det låter kanske lite för bra, men man vet aldrig. Men mycket vitamin får man i varje fall i sig! 3-4 bär per dag räcker.

Förutom vitaminer så innehåller det dessutom:

- 6 gånger mer betakaroten än i morötter
- komplett proteinkälla, innehåller 18 aminosyror
- bl.a. fosfor, järn, zink och kalcium
- mycket vitaminer som sagt, A-vitamin, B1-, B2- och B6-vitamin och E-vitamin
- viktiga fettsyror
- mycket antioxidanter, 10 gånger mer än blåbär



Så för er som har högt kolesterolvärde eller stressar mycket så är det bara att sticka iväg till butiken om köpa dessa fantastiska små bär!


Kommentarer
Postat av: Malin

Åh Goji bär! Några av mina bekanta har köpt dem så jag har fått smaka, och jag har alltid tänkt att jag ska behöva gå och köpa en påse till mig själv också men det har inte blivit av. Jag visste att de var nyttiga men inte så mycket mer. Måste hitta på några recept med dem i framtiden...

Och som svar på din kommentar på min blogg, man kan göra så sjukt mycket gott av pumpa! Släng för guds skull inte bort innehållet. Googla på pumpasoppa eller pumpa-paj. Det är supergott!

2010-10-17 @ 11:23:48
URL: http://malins-mat.com
Postat av: Christer Barregren

Lägg dem i blöt innan du äter dem så blir det bättre :-)

2010-10-17 @ 11:52:41
URL: http://www.rawfoodrecept.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0