Hallonmacaroons

Under de här första sommardagarna så har jag tagit det ganska lungt. Jag tränar tre gånger i veckan, så jag har tränat och träffat kompisar. Här om dagen gjorde jag och min kompis Tara hallonmacaroons. Hur har macaroons mitt i allt blivit en sådan trend? Alla ska göra dem. Nåja, vi gjorde dem såklart också och före vi gjorde dem så visste jag ärligt inte ens riktigt vad det var, bara hur de såg ut, och därför hade jag inga förväntningar om hur de skulle bli. Eller jo, kanske lite, eftersom Tara var med och såg så förväntansfull ut och sade: Nu måste de här bli bra. De måste bli jättefina. Resultatet blev ganska bra fastän vi glömde att låta dem stå en stund på plåten förrän vi satt in dem i ugnen. Det ledde till att de sprack i ugnen, men det var inte så farligt. Efter en stund i ugnen kom till sist slutresultatet. De blev verkligen fina, men enligt min smak så var de aningen för söta och mandelkakorna ville inte riktigt stelna. Antagligen tar det några gånger innan man får dem riktigt bra, så därför skall jag ännu försöka och få dem perfekta.
Här är i alla fall receptet, och det är taget härifrån:

Du behöver:

Grundrecept mandelkakor
4 4 st ekologiska äggvitor
0.5 0.5 dl strösocker
150 150 g skållad och malen sötmandel
4 4 dl florsocker

Grundrecept smörkräm
100 100 g mjukt smör
1.5 1.5 dl florsocker
1 1 tsk vaniljsocker
1 1 st ekologisk äggula
Några droppar valfri hushållsfärg

Hallonmacarons
Röd hushållsfärg
2 2 msk hallonsylt

Gör så här:

1. Mandelkakor
Sätt ugnen på 150 grader.

2. Vispa äggvitorna på låg hastighet i en bunke och öka efter hand.

3. Tillsätt strösocker, lite i taget och vispa till en toppig maräng.

4. Blanda försiktigt ner malen mandel och florsocker.

5. Spritsa eller klicka ut smeten till 50 runda klickar, stora som femkronor, på en plåt med Silpat eller bakplåtspapper.

6. Låt kakorna vila på plåten i 15 minuter för att förhindra dem från att spricka i ugnen.

7. Grädda kakorna i nedre delen av ugnen cirka 12 minuter, de skall vara lite mjukare i mitten.

8. Dra bort Silpat/bakplåtspappret från plåten direkt och låt kakorna svalna.

9. Smörkräm
Vispa smör, florsocker och vaniljsocker vitt och pösigt.

10. Vispa ner äggulan.

11. Färga med karamellfärg och smaksätt med valfri smak/essens.

12. Spritsa ut krämen på undersidan av 25 mandelkakor.

13. Lägg resten av mandelkakorna över som lock.

14. Rosa - hallonmacaroons
Färga macaroonsmeten med röd hushållsfärg.

15. Smaksät krämen med 2 matskedar hallonsylt.





Kommentarer
Postat av: amanda

JEEE andrea bloggar :D du måst va rikit aktiv nu :D

2010-06-14 @ 23:43:24
URL: http://amandx.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0