MATBULLAR

En lördag så ville min bror och jag göra en överraskning till mamma när hon kom hem. Vi tänkte att vi skulle laga lunch, men inte vilket lunch som helst utan nämligen matbullar! Det var supergott och enkelt, men det tog bara ganska lång tid!

Du behöver (ca 20 stycken):

25 g jäst
1 1/2 dl ljummet vatten
1 msk olivolja
1/2 tsk salt
1 finriven morot
4 dl dinkelfullkorn (det går bra med vetemjöl)
1 uppvispat ägg

Fyllning, alternativ 1

100 g fetaost
3 msk röd pesto
1/2 dl finhackad rödlök
10 skivade svarta oliver
2 msk hackad fäsk bladpersilja

Fyllning, alternativ 2

100 g mozzarellaost, skuren i små bitar
3 msk grön pesto
100 g skivad salami (jag använde bacon)
1/2 dl hackad färsk basilika

  • Sätt ugnen på 200 grader. Smula ner jästen i en bunke och rör ut i ljummet vatten (37 grader). Tillsätt olivolja, salt, morot och 3 1/2 dl av mjölet.
  • Arbeta till en jämn deg som är blank och smidig. Låt jäsa övertäckt i ca 20 minuter.
  • Använd resten av mjölet till att baka ut bottnarna. Kavla degen på ett mjölat bakbord. Lägg på en av fyllningarna och rulla ihop till en rulle
  • Skär rullen i ca 2 cm tjocka skivor och lägg bullarna på en plåt. Pensla dem med uppvispat ägg och grädda i ugnen i ca 8 min.







Så här såg de ut! Supergott!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0