KÖTTFÄRSRULLAR

I födelsedagspresent fick jag bl.a. en kokbok: hälsokokboken. Den kommer antagligen att användas flitigt eftersom receptet ser alldeles supergoda ut och dessutom inte verkar hemskt komplicerade!
Detta lagade jag på veckoslutet från den: köttfärsrullar. Man kan äta dem både kalla och varma, som lunch eller mellanmål.



Du behöver:
400 g nötfärs
olivolja
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 morot (jag satte i två stycken)
1 dl majskorn
1/2 paket tackokrydda, t.ex. Santa Maria
salt och svartpeppar
smördeg (egentligen skulle det vara två filodegsark men jag använde smördeg istället och det blev alldeles suveränt)
1 msk olivolja
1 msk sesamfrön

- Sätt ugnen på 200 grader. Bryn köttfärsen i olivolja. Skala och finhacka lök och vitlök. Bryn löken tillsammans med köttfärsen i några minuter.

- Riv moroten fint och  blanda ner den i köttfärsröran. Tillsätt majs och tackokrydda och stek i 10 min på svag värme. Smaka av med salt oh peppar. Låt svalna.

- Lägg ut smördegen (eller filoarken) på en plåt och kavla ut smördegen så att den blir ganska så tunn. Lägg på köttfärsröran och rulla ihop till en rulle och lägg på smord plåt. Pensla rullen med olivolja och strö på sesamfrön. Grädda i ugnen i ca 15 min.

- Skär rullen i portionsbitar. Ät genast eller förvara bitarna i kylskåp som ett mellanmål eller ta med som utflyktsmat!


Supergott!

Kommentarer
Postat av: Tara

Shit!!! Du ha börja blogga igen!!!Jeeeee:D

2010-09-17 @ 21:03:36
URL: http://tortelina.blogg.se/
Postat av: Andrea

Jajamensan! :) hihi

2010-09-18 @ 12:42:15
URL: http://gympafantasten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0