Müsli

Idag på morgonen lagade jag müsli. Müsli är ett jättebra morgonmål eftersom det har så mycket fibrer och man hålls länge mätt av det. Jag äter det alltid tillsammans med fil och frusna hallon eller blåbär. Det är inte alls svårt att laga müsli själv och det är mycket godare! Man skulle kanske tro att det inte är värt arbetet men det är verkligen gott. Jag kan inte mer äta müsli köpt i butiken. Det här receptet hittade jag för några månader sedan då jag letade efter olika sommar recept med min lillebror och nu gör vi det typ varje vecka eftersom det är så gott. Med tiden har vi ändrat lite på receptet, men det är bara små saker. Det här är alltså det lite ändrade receptet, det ursprungliga hittar ni här.

Müsli med honungsrostade nötter

Du behöver:

12 dl råg- eller fullkornsflingor
2 dl pekannötter
2 dl cashewnötter
2 msk honung (vi brukar ta lite mer)
1 dl russin
1 dl torkade tranbär
1 dl bananchips
1 dl linfrön

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Sätt flingorna på en plåt och rosta i ugnen i ungefär 20 minuter. Blanda om lite emellan. Ta ut och låt svalna.
3. Rosta nötterna i en stekpanna och när de har fått lite färg så sätt i honungen och rosta tills honungen har karamelliserats runt nötterna.
4. När nötterna är klara så bred ut dem på ett smörpapper och låt svalna.
5. Skär bananchipsen i mindre bitar om du tycker.
6. Hacka nötterna i mindre bitar eftersom de har klibbat ihop till en enda klump.
7. När flingorna har svalnat så är det bara att blanda i alla ingredienser och hälla upp i någon fin skål.

Voilà där har du din egen mûsli och det tar inte mer än 30 minuter.

Tips! Förvara helst müslin i mörker eftersom den håller bättre då, fast vi brukar ha den framme eftersom den går åt så snabbt.

Man kan ju såklart minska och öka på mängderna enligt smak och också ta bort eller tillägga något om man vill.
Berätta gärna vad ni tyckte om müslin och jag skulle också gärna vilja veta om ni ändrade på något.








Müslin ser inte alls så torr ut i verkligheten som den ser ut på bilden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0